For mange flasker i løbet af dagen

24. marts 2009

Alder:
10 mdr.

For mange flasker i løbet af dagen

Hej Helen

Så blev det min tur til at skrive til dig. Har tit læst på din side og har fået virkelig mange gode informationer gennem tiden - mange tak for det :-)

Jeg skriver fordi min dreng på meget snart 10 mdr. efter min mening får for mange flasker MME i løbet af dagen.

Først kan jeg kort fortælle, at han er en meget glad og tilfreds dreng, der udvikler sig helt efter bogen. Han startede i dagpleje for 14. dage siden og det er han virkelig glad for. Der har ingen problemer været med indkøringen og han får stor ros af dagplejemoderen.

Efter han er startet i dagpleje får han kun én lur på oftest 3 timer

Nu til mit problem - Han får 700-900 ml MME om dagen.

5.00 (oftest) 200 ml MME
8.00 - Havregrød (skiftende mængder nogle gange en stor portion, andre gange enkelte skeer)
9.30 - formiddagsmad hos dagpleje (lidt brød)
11.00 - Frokost - 2 kvarte skiver rugbrød.
Lige bagefter får han også 200 ml MME på flaske ellers vil han ikke sove. Dagplejemoderen siger også, at hun ikke mener han er klar til at slippe den flaske.
15.00 - Lidt frugt i dagplejen
15.30 - Rugbrød 1-2 ...

Annonce

... kvarte
17.00-17.30 - aftensmad (det vi spiser) han plejer at spise ret store portioner.
19.00-19.30 - Godnatflaske MME (250-300 ml)
23.00-24.00 - 200 ml MME på flaske (han vågner selv)

Til alle måltider drikker han vand af kop og er vild med det.

De gange han vågner om natten har jeg prøvet med vand af flaske, men han finder hurtigt af at det ikke er mælk og bliver stiktosset. Vi kan ikke få ham til at falde i søvn igen uden flaskerne (Medmindre han skal græde sig i søvn og det vil jeg jo ikke have)

Kort sagt er problemet at han vågner to gange om natten (fra 1 mdr-6 mdr. sov han hele natten) og jeg tror det skyldes at han får for meget mælk i forhold til fast føde i løbet af dagen, og derfor ikke bliver mæt nok til natten? Hvad mener du om hans indtag af føde? Kan jeg ændre på noget, eller er det helt normalt?

Det skal dog siges at fra han begyndte på skemad (4 mdr) til han var 7-8 mdr. ikke var så nem at få til at spise skemad - han har oftest foretrukket flasken, medmindre det var noget han selv kunne putte i munden.

Håber du kan hjælpe mig.
På forhånd mange tak.

Kærlig hilsen
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.